5/22/2017

Mucit Var: Çocuğunuz Bilim İnsanı Olabilir

Mucit Var: Çocuğunuz Bilim İnsanı Olabilir

Mucit Var: Çocuğunuz Bilim İnsanı Olabilir - Çocukların zihinsel gelişimlerinin sağlıklı ilerleyebilmesi için temel gereksinimin huzurlu ve güvenli bir ortam olduğunu unutmayın...

Bir bilim insanı yetiştirmek mümkün mü diye sormaktan ziyade, çocukların araştıran, sorgulayan, öğrenme merakı ve isteğine sahip olmaları ve en önemlisi tarafsız gözlem yapabilme yani yargılamadan gözlemleyebilme becerileri kazanımı sağlanabilir mi sorusu daha doğru olabilir aslında.

Bilim insanı ya da bilimci, evrene ilişkin olgulara ve değişkenlere yönelik bilimsel veri elde etme yöntemlerini kullanarak sistematik bir şekilde bilgi elde etmeye çalışan kişidir. Bilim insanları fiziksel, matematiksel ve sosyal alanlar da dahil olmak üzere bilimin tüm alanlarında araştırmalar yaparlar. Onlar olaylar hakkında sorular soran ve bu soruları sistematik olarak cevaplama yoluna giden insanlardır. Doğaları gereği meraklı ve iyi organize insanlardır. Bir bilim insanı yetiştirmek  mümkün mü diye sormaktan ziyade, çocukların araştıran, sorgulayan, öğrenme merakı ve isteğine sahip olmaları ve en önemlisi tarafsız gözlem yapabilme yani yargılamadan gözlemleyebilme becerileri kazanımı sağlanabilir mi sorusu daha doğru olabilir aslında. Yanıtı ise biraz karmaşık açıkçası.

Bilim insanının zihinsel işleyiş sistemine bakacak olursak göze şunlar çarpıyor:

Analitik düşünme.

Eleştirel düşünme.

Kavramsal düşünme.

Problem analizi.

Problem çözme.

 Tarafsız gözlem yapabilme kapasitesi.

Peki yukarıda sıralanmış süreçlerin/becerilerin kazanımı mümkün mü? Bu beceriler daha doğrusu bu süreçlere dair kapasite yani zeka doğuştan gelmekte. Dolayısı ile kişilerin doğuştan getirdikleri kapasite ve sahip oldukları beceriler ile yatkınlıklar ileriki yıllar adına temel oluşturmakta. Ancak yetiştirilme tarzı, duygusal süreçler ve eğitim içeriği bu kapasiteye doğuştan sahip olanlar için elbette ki önü açılabilecek alanlar iken aynı şekilde belki kimilerine göre daha sınırlı kapasiteye sahip olan bireyler için ise performans düzeyinin maksimuma çekilmesi adına yarar sağlayıcı olduğu aşikar. Toparlayacak olursak, bir çocuğun büyüme sürecinde, gelecekte ne olacağından bağımsız düşünen, araştıran, sorgulayan, kendini geliştirmeye istekli ve dolası ile performansını en yüksek kapasitede kullanmasını sağlamak doğru anne baba tutumu ve eğitim ile mümkün.

Bunun için neler mi yapılabilir?

Aile ve okul ortamında erken yaşlar itibari ile karar alma süreçlerine dahil edilmeleri.

Temel ihtiyaçları ile ilgili (Acıkmak, susamak, üşümek vb.) talep etmelerine olanak sağlamak. İhtiyacın düşünmeyi doğurduğu yadsınamaz bir gerçek çünkü.

Hazır ve yapılandırılmış oyuncaklar yerine, takıp-çıkaracakları, üs üste koyup yapılandıracakları, bozup yeniden yapabilecekleri materyaller sunmak.

Kitap okumak onlara ve kitap okumalarını sağlamak.

Doğa da vakit geçirmelerini sağlamak.

Karşılaştıkları her problemi onlar için çözmeye çalışmamak. Bu önlerinde duran bir engel ya da bir arkadaş sorunu olabilir. Çünkü çocuk düşmemek için o engelin üzerinden atlaması ya da etrafından dolaşması gerektiğini başka türlü anlayamaz. Arkadaşları ile yaşadığı sorunlara siz sürekli çözüm üretir ve müdahale ederseniz, neyi nasıl yaptığında kabul gördüğünü ya da insanların neye nasıl tepki verdiğini gözlemleyemez ve ders çıkaramaz.

Ellerini kullanmasına müsaade etmek. Unutmayın eller zihnin aynasıdır. Çocuklar dokunarak, sökerek ve yeniden takmaya çalışarak zihinsel becerilerini geliştirirler.

Olaylar arasında neden sonuç ilişkilerine dair sohbet etmek.

Çocukların zihinsel gelişimlerinin sağlıklı ilerleyebilmesi için temel gereksinimin huzurlu ve güvenli bir ortam olduğunu unutmayın...

Önemli Hatırlatma: Bu içerik ilgili uzman danışman tarafından izleyicilerimizi bilgilendirme amaçlı hazırlanmıştır. Kendinizin veya çocuğunuzun sağlığı ile ilgili her konuda, bir tıp doktoruna veya pedagoga danışmanızı tavsiye ederiz.

1 yorum :